zaterdag 2 januari 2016

Geen respect voor om het even welke godsdienst !

Een paar maand geleden schreef ik de blog "Islam wil respect. Ik ben bereid die te geven", waarin ik stelde als Islam mijn respect wil, dat ze dan door mij beledigd mag worden.

Maar ondertussen heeft er zich "voortschrijdend inzicht" voorgedaan. Dat kwam na het lezen van David Silverman's meest recente boek "Fighting God : An Atheist Manifesto For A Religious World". Hoewel erg op de toestand in de USA gericht, kan ik dit boek elke atheist aanbevelen. Hierin breekt hij een lans voor "firebrand atheism", wat je kan vertalen als "stokebrand atheisme". De twee voornaamste punten zijn :

  • het moet gedaan zijn met een onderscheid te maken tussen atheisten, agnosten, vrijzinnigen, humanisten, secularisten, niet-praktizerende gelovigen, enz. Als je niet gelooft dat er een gepersonaliseerde, levende, over een wil beschikkende God bestaat, dan ben je atheist ! Ook niet-praktizerende gelovigen, die HOPEN dat ze gered worden door een god, maar daar niet echt in GELOVEN, zijn ATHEISTEN ! 
  • het moet gedaan zijn voor atheisten om respect op te brengen voor om het even welke godsdienst. Godsdienst is VERKEERD, zowel wetenschappelijk, moreel als politiek. En atheisten moeten meer op hun strepen staan als de wet ook maar één millimeter verschuift, of geïnterpreteerd wordt in het voordeel van godsdienst. Atheïsten moeten op elke mogelijke manier beginnen kabaal maken als het principe van scheiding van religie en staat op gelijk welke manier doorbroken wordt.
Ik heb dus GEEN respect voor de Islam, noch voor enige andere godsdienst ! 

Maar let wel, geen respect hebben voor de geloofsovertuiging betekent niet geen respect hebben voor die persoon ! Die persoon is vele dingen : moeder of vader, sportbeoefenaar, muzikant, Star Wars- fan, etc. Voor elk van die dingen heb ik als atheist wel respect. Maar niet voor zijn godsdienstige overtuiging. Dat is een idee, en het is VERKEERD !

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen